Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät - Geographisches Institut

Publications

 

Books, Editorship

 

Mieg, H. A., & Scharnhorst, A. (2023). Transferability: Reflections on planning and knowledge transfer. Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2022 (GeWiF, Gesellschaft für Wissenschaftsforschung). Berlin: vdw. Open access: Humboldt-Universität zu Berlin.

 

Oevermann, H., Polyák, L., Szemző, H., & Mieg, H. A. (2023). Open Heritage: Community–driven adaptive reuse in Europe - best practice. Basel: Birkhäuser.

 

Mieg, H. A., Ambos, E. L., Brew, A., Galli, D. M., & Lehmann, J. (Eds.). (2022). The Cambridge handbook of undergraduate research. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

 

Mieg, H. A., & Havemann, F. (2022). Kritisches Denken - Critical Thinking. Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2021 (GeWiF, Gesellschaft für Wissenschaftsforschung). Berlin: vdw. Open access: Humboldt-Universität zu Berlin.

 

Mieg, H. A. (Ed.). (2022). The responsibility of science. Cham: Springer.

 

Mieg, H. A. (Ed.). (2022). Social innovation in sustainable urban development. Sustainability (Special Issue). https://doi.org/10.3390/books978-3-0365-4174-7

 

Güntert, S. T., Wehner, T., & Mieg, H. A. (2022). Organizational, motivational, and cultural contexts of volunteering: The European view. Cham: Springer.

 

Mieg, H. A., Schnell, C., & Zimmermann, R. E. (Hrsg.). (2021). Wissenschaft als Beruf: Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2020 (GeWiF, Gesellschaft für Wissenschaftsforschung) [Responsibility of science]. Berlin: wvb Wissenschaftlicher Verlag Berlin.

 

Mieg, H. A., & Tremp, P. (Hrsg.). (2020). Forschendes Lernen im Spannungsfeld von Wissenschaftsorientierung und Berufsbezug [Research-based learning: Science vs. employability]. Zeitschrift für Hochschulentwicklung (Special Issue), 15(2). (Printausgabe bei BoD, Books on Demand)

 

Mieg, H. A., Lenk, H., & Parthey, H. (Hrsg.). (2020). Wissenschaftsverantwortung: Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2019 (GeWiF, Gesellschaft für Wissenschaftsforschung) [Responsibility of science]. Berlin: wvb Wissenschaftlicher Verlag Berlin.

 

Mieg, H. A., & Haefeli, U. (Hrsg.). (2020). Umweltpolitik in der Schweiz: Von der Forstpolizei zur Ökobilanzierung [Environmental policies in Switzerland: From the forest police to life cycle analysis]. Zürich: NZZ Libro. (zugleich auf Französisch erschienen: La politique environnementale en Suisse - De la police des forêts aux écobilans).

 

Mieg, H. A. (Ed.). (2019). Inquiry-based learning — undergraduate research: The German multidisciplinary experience. Cham: Springer. (Translation of Mieg & Lehmann, 2017). Open access via: https://www.springer.com/de/book/9783030142223

 

Mieg, H. A. (2018). Professionalisierung: Essays zu Expertentum, Verberuflichung und professionellem Handeln [Professionalization: Selected papers on expertise and professional work]. Potsdam: Verlag der Fachhochschule Potsdam.

 

Kaufmann, M. E., Satilmis, A., & Mieg, H. A. (Hrsg.). (2018). Forschendes Lernen in den Geisteswissenschaften: Konzepte, Praktiken und Perspektiven hermeneutischer Fächer [Inquiry-based learning in the humanities]. Wiesbaden: Springer VS.

 

Lehmann, J., & Mieg, H. A. (Hrsg.). (2018). Forschendes Lernen: Ein Praxisbuch [Research-based learning: A practical guide]. Potsdam: Verlag der Fachhochschule Potsdam.

 

Wehner, T., Güntert, S. T., & Mieg, H. A. (2018). Freiwilligenarbeit - Essenzielles aus Sicht der Arbeits- und Organisationspsychologie [Volunteering - The perspective of organizational psychology]. Wiesbaden: Springer.

 

Laitko, H., Mieg, H. A. & Parthey, H. (Hrsg.). (2017). Forschendes Lernen: Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2016 (GeWiF, Gesellschaft für Wissenschaftsforschung) [Inquiry-based learning]. Berlin: wvb Wissenschaftlicher Verlag Berlin.

 

Mieg, H. A., & Lehmann, J. (Hrsg.). (2017). Forschendes Lernen: Wie die Lehre in Universität und Fachhochschule erneuert werden kann [Research-based learning: How university teaching can be renewed]. Frankfurt/Main: Campus.

 

Dick, M., Marotzki, W., & Mieg, H. A. (Hrsg.). (2016). Handbuch Professionsentwicklung [UTB handbook of professionalization]. Bad Heilbrunn: Klinkhardt / UTB.

 

Mieg H. A. & Oevermann, H. (2015). Planungsprozesse in der Stadt: Die synchrone Diskursanalyse, Forschungsinstrument und Werkzeug für die planerische Praxis [Synchronous discourse analysis]. Zürich: vdf.

 

Oevermann, H., & Mieg, H. A. (Eds.). (2015). Industrial heritage sites in transformation: Clash of discourses. London: Routledge.

 

Gebhardt, C. & Mieg H. A. (Eds.). (2014, started). The spatial dimension of innovation: Triple Helix and the city. Triple Helix (topical collection).

 

Mieg, H. A., & Heyl, C. (Hrsg.). (2013). Stadt: Ein interdisziplinäres Handbuch [Interdisciplinary handbook on cities]. Stuttgart: J.B. Metzler.

 

Mieg, H. A., & Töpfer, K. (Eds.). (2013). Institutional and social innovation for sustainable urban development. London: Earthscan.

 

Mieg, H. A., Sundsboe, A., & Bieniok, M. (Hrsg.). (2011). Georg Simmel und die aktuelle Stadtforschung [Georg Simmel and current urban research]. Wiesbaden: VS-Verlag.

 

Endlicher, W., Hostert, P., Kowarik, I., Kulke, E., Lossau, J., Marzluff, J., van der Meer, E., Mieg, H. A., Nützmann, G., Schulz, M., & Wessolek, G. (Eds.). (2011). Perspectives in urban ecology. Berlin: Springer.

 

Mieg, H. A. (Hrsg.). (2009). Verantwortung in / durch Unternehmen [Enterprise and responsibility]. Wirtschaftspsychologie (Sonderheft), 11(2).

 

Mieg, H. A., & Näf, M. (2006). Experteninterviews: Eine Einführung und Anleitung [How to interview experts]. Lengerich: Pabst.

 

Mieg, H. A., & Hoffmann, C. (Hrsg.). (2006). Stadtpsychologie [Urban psychology]. Umweltpsychologie (Sonderheft), 10(2).

 

Mieg, H. A. (Hrsg.). (2005). Der Faktor Zeit [The time factor]. Wirtschaftspsychologie (Sonderheft), 7(3).

 

Mieg, H. A., & Pfadenhauer, M. (Hrsg.). (2003). Professionelle Leistung - Professional Performance: Positionen der Professionssoziologie [Professional performance: Approaches to the sociology of professions]. Konstanz: UVK.

 

Mieg, H. A. (2001). The social psychology of expertise: Case studies in research, professional domains, and expert roles. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

 

Mieg, H. A., Hübner, P., Stauffacher, M., Bösch, S., & Balmer, M. (Hrsg.). (2001). Zukunft Schiene II: Ökologisches Potenzial des Schienengüterverkehrs am Beispiel der Region Zugersee, Fallstudie 2000. [Ecological potential of rail freight transportation in the region "Zugersee"]. Zürich: Rüegger.

 

Scholz, R. W., Mieg, H. A., Stünzi, J., & Bösch, S. (Hrsg.). (1998). Region Klettgau: Verantwortungsvoller Umgang mit Boden, Fallstudie 1997 [Klettgau region - responsible use of soils]. Zürich: Rüegger.

 

Scholz, R. W., Bösch, S., Mieg, H. A., & Stünzi, J. (Hrsg.). (1997). Zentrum Zürich Nord, Stadt im Aufbruch: Bausteine für eine nachhaltige Stadtentwicklung, Fallstudie 1996 [City center Zurich North, a city on the move: Elements of sustainable urban development]. Zürich: Verlag der Fachvereine.

 

Scholz, R. W., Bösch, S., Mieg, H. A., & Stünzi, J. (Hrsg.). (1996). Industrieareal Sulzer-Escher Wyss, Umwelt und Bauen: Wertschöpfung durch Umnutzung, Fallstudie 1995 [Industrial area Sulzer-Escher Wyss, Added value to the environment through re-use in construction]. Zürich: Verlag der Fachvereine.

 

Scholz, R. W., Koller, T., Mieg, H. A., & Schmidlin, C. (Hrsg.). (1995). Perspektive Grosses Moos: Wege zu einer nachhaltigen Landwirtschaft, Fallstudie 1994 [Paths towards a sustainable agriculture in the region "Grosses Moos"]. Zürich: Verlag der Fachvereine.

 

Mieg, H. A. (1994). Verantwortung: Moralische Motivation und die Bewältigung sozialer Komplexität [Responsibility: Moral motivation and mastering social complexity]. Opladen: Westdeutscher Verlag.

 

Mieg, H. A. (1993). Computers as experts? On the non-existence of expert systems. Frankfurt/New York: Peter Lang.

 

 

Refereed Articles, Reviewed Book Chapters

 

Mieg, H. A., Odebiyi, F., & Haberstroh, S. (accepted). Towards an undergraduate research network in Europe and beyond. SPUR Scholarship and Practice of Undergraduate Research.

 

Mieg, H. A., Klieme, K. E., Barker, E., Bryan, J., Gibson, C., Haberstroh, S., Odebiyi, F., Rismondo, F. P., Römmer‑Nossek, B., Thiem, J., & Unterpertinger, E. (2024). Short digital‑competence test based on DigComp2.1: Does digital competence support research competence in undergraduate students? Education and Information Technologies, 29(1), 139-160. doi: 10.1007/s10639-023-12251-0.

 

Mieg, H. A. (2023). Das systemische Risiko des (globalisierten) Funktionssystems „Finance“ für Städte. In U. Altrock, R. Kunze, D. Kurth, H. Schmidt & G. Schmitt (Hrsg.): Stadterneuerung und Spekulation (Jahrbuch Stadterneuerung 2022/23, S. 1-17). Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-39659-6_1

 

Mieg, H.A. (2022). Social innovation in sustainable urban development (editorial). Sustainability, 14, 5414. https://doi.org/10.3390/su14095414

 

Mieg, H. A. (2022). Volatility as a transmitter of systemic risk: Is there a structural risk in finance? Risk Analysis, 42(9), 1952-1964. DOI: 10.1111/risa.13564

 

Mieg, H. A., & Haberstroh, S. (2022). Introduction. In H. A Mieg, E. L. Ambos, A. Brew, D. M. Galli & J. Lehmann (Eds.). (2022). The Cambridge handbook of undergraduate research (pp. 1-20). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

 

Wageneder, G., Salmhofer, G., Vettori, O., Westphal, E., Zwiauer, C., & and Mieg, H. A. (2022). Undergraduate research in Austria. In H. A Mieg, E. L. Ambos, A. Brew, D. M. Galli & J. Lehmann (Eds.). (2022). The Cambridge handbook of undergraduate research (pp. 583-590). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

 

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Mieg, H. A., Oevermann, H., & Noll, H.-P. (2020). To conserve and innovate at the same time? Good management of European UNESCO industrial World Heritage sites in the context of urban and regional planning. disp - The Planning Review, DOI: 10.1080/02513625.2020.1851903

 

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Oevermann, H., & Mieg, H. A. (2017). Transforming industrial heritage and professional practice. The dual role of architects: Inner-professional excellence and inter-professional co-operation. The Historic Environment: Policy and Practice, 8(1), 64-79, DOI: 10.1080/17567505.2017.1291595

 

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Oevermann, H., & Mieg, H. A. (2016). Nutzbarmachung historischer Industrieareale für die Stadtentwicklung: Erhaltungsbegriffe und Fallbeispiele in der Praxis [Utilization of industrial heritage sites in urban development processes: Conservation terminology, concepts and case studies in practice]. disp - The Planning Review, 52(1), 31-41.

 

Oevermann, H., & Mieg, H. A. (2016). Nutzbarmachung historischer Industrieareale für die Stadtentwicklung: Erhaltungsbegriffe und Fallbeispiele in der Praxis [Utilization of industrial heritage sites in urban development processes: Conservation terminology, concepts and case studies in practice]. disp - The Planning Review, 52(1), 31-41.

 

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Mieg, H. A., & Woschnack, U. (2002). Die berufliche Identität von Umwelt­dienstleistern: Altes, neues oder ohne Berufsbild? [Professional identities of environmental professionals: New, traditional or without a well-defined professional self concept] ARBEIT, 11, 185-198.

 

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Mieg, H. A., Scholz, R. W., & Stünzi, J. (1996). Das Prinzip der modularen Integration: Neue Wege von Führung und Wissensintegration im Management von Umweltprojekten [The principle of modular integration: New approaches to leadership and knowledge integration in the management of environmental projects]. Organisationsentwicklung, 15(2), 4-15.

 

Mieg, H. A. (1994). Verantwortung als Leistung [Responsibility as social performance]. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 25, 208-216.

 

Mieg, H. A., & Scholz, R. W. (1993). Zur psychologischen Evaluation von (diagnostischen) "Expertensystemen" [On the evaluation of "diagnostic" expert systems]. Praxis der Informationsverarbeitung und Kommunikation, 16, 218-224.

 

 

Book Chapters, Proceedings, Reviews etc.

 

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Mieg, H. A. (2023). digiUR: A European Network for Digital Undergraduate Research /digiUR: Ein europäisches Netzwerk für digitales Undergraduate Research. In P. Tremp (Hrsg.), Forschendes Lernen – Qualifizierung für Lehre und Unterricht? (Dokumentation der Tagung vom 17. / 18. November 2022, S. 65-66): Luzern: Pädagogische Hochschule Luzern. doi: 10.5281/zenodo.7779352

 

Mieg, H. A., Ambos, E. L., & Brew, A. (2023). The Cambridge Handbook of Undergraduate Research: New global insights. SPUR Scholarship and Practice of Undergraduate Research, 6(3), 48-53.

 

Brew, A., Ambos, E. L., Galli, D. M., Lehmann, J., & Mieg, H. A. (2022). Synopsis and introduction: Toward a democratization of knowledge. In H. A Mieg, E. L. Ambos, A. Brew, D. M. Galli & J. Lehmann (Eds.). (2022). The Cambridge handbook of undergraduate research (pp. 661-669). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

 

Mieg, H. A, (2022). Computerethik – oder: Was tun, wenn wir irgendwann eigentlich nicht mehr den Rechner ausschalten dürfen? In G. Banse & K. Fuchs-Kittowski (Hrsg.), Cyberscience - Wissenschaftsforschung und Informatik (Sitzungsberichte Leibniz-Sozietät der Wissenschaften, Band 150/151, S. 275-285). Berlin: trafo Wissenschaftsverlag.

 

Mieg, H. A. (2022). The responsibility of science: An introduction. In H. A. Mieg (Ed.), The responsibility of science (pp. 1-8). Cham: Springer. open access.

 

Mieg, H. A. (2022). Science as a profession: and its responsibility. In H. A. Mieg (Ed.), The responsibility of science (pp. 67-90). Cham: Springer. open access.

 

Mieg, H. A., & Deicke, W. (2022). Theory and research on undergraduate research: An introduction. In H. A Mieg, E. L. Ambos, A. Brew, D. M. Galli & J. Lehmann (Eds.). (2022). The Cambridge handbook of undergraduate research (pp. 23-33). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

 

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Mieg, H. A. (2020). Die Frage der Wissenschaftsverantwortung hat sich mit der Professionalisierung von Wissenschaft gewandelt. In H. A. Mieg, L. Lenk & H. Parthey (Hrsg.), Wissenschaftsverantwortung: Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2019 (S. 11-44). Berlin: wvb Wissenschaftlicher Verlag Berlin.

 

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Mieg, H. A., & Tremp, P. (Hrsg.). (2020). Forschendes Lernen im Spannungsfeld von Wissenschaftsorientierung und Berufsbezug (Editorial). ZfHE (Special Issue), 15(2), 9-16

 

Mieg, H. A., Wolf, K., Hoffmann, C., & Bedenk, S. (2020/2010). A two-path process model of invention: Conclusions from six years of research with independent inventors. JOSHA Journal of Science, Humanities and Arts, 7(1). DOI: 10.17160/josha.7.1.629. Open access.

 

Beyerl, K., Mieg, H. A., & Weber, E. (2019). Comparing perceptions of climate-related environmental changes for Tuvalu, Samoa, and Tonga. In C. Klöck & M. Fink (Eds.), Dealing with climate change on small islands: Towards effective and sustainable adaptation? (pp. 143-173). Göttingen: Göttingen University Press.

 

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Oevermann, H., & Mieg, H. A. (2014). Studying transformations of industrial heritage sites: Synchronic Discourse Analysis of heritage conservation, urban development, and architectural production. In H. Oevermann & H. A. Mieg (Eds.), Industrial heritage sites in transformation: Clash of discourses (pp.12-25). London: Routledge.

 

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Mieg, H. A. (2013). BINK als Bildungsinnovation aus Sicht der Innovationsforschung. In G. Michelsen & D. Fischer (Hrsg), Nachhaltig konsumieren lernen. Ergebnisse aus dem Projekt BINK („Bildungsinstitutionen und nachhaltiger Konsum“) (S. 231-241). Bad Homburg: VAS Verlag für Akademische Schriften.

 

Mieg, H. A. (2013). Einleitung. Perspektiven der Stadtforschung. In H. A. Mieg & C. Heyl (Hrsg.), Stadt: Ein interdisziplinäres Handbuch (S. 1-14). Stuttgart: J.B. Metzler.

 

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