Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät - Geographisches Institut

Publications

 

Books, Editorship

 

Mieg, H. A., Ambos, E., Brew, A., Galli, D., & Lehmann, J. (Eds.). (in press, 2022). The Cambridge handbook of undergraduate research. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

 

Mieg, H. A., Schnell, C., & Zimmermann, R. E. (Hrsg.). (2021). Wissenschaft als Beruf: Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2020 (GeWiF, Gesellschaft für Wissenschaftsforschung) [Responsibility of science]. Berlin: wvb Wissenschaftlicher Verlag Berlin.

 

Mieg, H. A., & Tremp, P. (Hrsg.). (2020). Forschendes Lernen im Spannungsfeld von Wissenschaftsorientierung und Berufsbezug [Research-based learning: Science vs. employability]. Zeitschrift für Hochschulentwicklung (Special Issue), 15(2). (Printausgabe bei BoD, Books on Demand)

 

Mieg, H. A., Lenk, H., & Parthey, H. (Hrsg.). (2020). Wissenschaftsverantwortung: Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2019 (GeWiF, Gesellschaft für Wissenschaftsforschung) [Responsibility of science]. Berlin: wvb Wissenschaftlicher Verlag Berlin.

 

Mieg, H. A., & Haefeli, U. (Hrsg.). (2020). Umweltpolitik in der Schweiz: Von der Forstpolizei zur Ökobilanzierung [Environmental policies in Switzerland: From the forest police to life cycle analysis]. Zürich: NZZ Libro. (zugleich auf Französisch erschienen: La politique environnementale en Suisse - De la police des forêts aux écobilans).

 

Mieg, H. A. (Ed.). (2019). Inquiry-based learning — undergraduate research: The German multidisciplinary experience. Cham: Springer. (Translation of Mieg & Lehmann, 2017). Open access via: https://www.springer.com/de/book/9783030142223

 

Mieg, H. A. (2018). Professionalisierung: Essays zu Expertentum, Verberuflichung und professionellem Handeln [Professionalization: Selected papers on expertise and professional work]. Potsdam: Verlag der Fachhochschule Potsdam.

 

Kaufmann, M. E., Satilmis, A., & Mieg, H. A. (Hrsg.). (2018). Forschendes Lernen in den Geisteswissenschaften: Konzepte, Praktiken und Perspektiven hermeneutischer Fächer [Inquiry-based learning in the humanities]. Wiesbaden: Springer VS.

 

Lehmann, J., & Mieg, H. A. (Hrsg.). (2018). Forschendes Lernen: Ein Praxisbuch [Research-based learning: A practical guide]. Potsdam: Verlag der Fachhochschule Potsdam.

 

Wehner, T., Güntert, S. T., & Mieg, H. A. (2018). Freiwilligenarbeit - Essenzielles aus Sicht der Arbeits- und Organisationspsychologie [Volunteering - The perspective of organizational psychology]. Wiesbaden: Springer.

 

Laitko, H., Mieg, H. A. & Parthey, H. (Hrsg.). (2017). Forschendes Lernen: Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2016 (GeWiF, Gesellschaft für Wissenschaftsforschung) [Inquiry-based learning]. Berlin: wvb Wissenschaftlicher Verlag Berlin.

 

Mieg, H. A., & Lehmann, J. (Hrsg.). (2017). Forschendes Lernen: Wie die Lehre in Universität und Fachhochschule erneuert werden kann [Research-based learning: How university teaching can be renewed]. Frankfurt/Main: Campus.

 

Dick, M., Marotzki, W., & Mieg, H. A. (Hrsg.). (2016). Handbuch Professionsentwicklung [UTB handbook of professionalization]. Bad Heilbrunn: Klinkhardt / UTB.

 

Mieg H. A. & Oevermann, H. (2015). Planungsprozesse in der Stadt: Die synchrone Diskursanalyse, Forschungsinstrument und Werkzeug für die planerische Praxis [Synchronous discourse analysis]. Zürich: vdf.

 

Oevermann, H., & Mieg, H. A. (Eds.). (2015). Industrial heritage sites in transformation: Clash of discourses. London: Routledge.

 

Gebhardt, C. & Mieg H. A. (Eds.). (2014, started). The spatial dimension of innovation: Triple Helix and the city. Triple Helix (topical collection).

 

Mieg, H. A., & Heyl, C. (Hrsg.). (2013). Stadt: Ein interdisziplinäres Handbuch [Interdisciplinary handbook on cities]. Stuttgart: J.B. Metzler.

 

Mieg, H. A., & Töpfer, K. (Eds.). (2013). Institutional and social innovation for sustainable urban development. London: Earthscan.

 

Mieg, H. A., Sundsboe, A., & Bieniok, M. (Hrsg.). (2011). Georg Simmel und die aktuelle Stadtforschung [Georg Simmel and current urban research]. Wiesbaden: VS-Verlag.

 

Endlicher, W., Hostert, P., Kowarik, I., Kulke, E., Lossau, J., Marzluff, J., van der Meer, E., Mieg, H. A., Nützmann, G., Schulz, M., & Wessolek, G. (Eds.). (2011). Perspectives in urban ecology. Berlin: Springer.

 

Mieg, H. A. (Hrsg.). (2009). Verantwortung in / durch Unternehmen [Enterprise and responsibility]. Wirtschaftspsychologie (Sonderheft), 11(2).

 

Mieg, H. A., & Näf, M. (2006). Experteninterviews: Eine Einführung und Anleitung [How to interview experts]. Lengerich: Pabst.

 

Mieg, H. A., & Hoffmann, C. (Hrsg.). (2006). Stadtpsychologie [Urban psychology]. Umweltpsychologie (Sonderheft), 10(2).

 

Mieg, H. A. (Hrsg.). (2005). Der Faktor Zeit [The time factor]. Wirtschaftspsychologie (Sonderheft), 7(3).

 

Mieg, H. A., & Pfadenhauer, M. (Hrsg.). (2003). Professionelle Leistung - Professional Performance: Positionen der Professionssoziologie [Professional performance: Approaches to the sociology of professions]. Konstanz: UVK.

 

Mieg, H. A. (2001). The social psychology of expertise: Case studies in research, professional domains, and expert roles. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

 

Mieg, H. A., Hübner, P., Stauffacher, M., Bösch, S., & Balmer, M. (Hrsg.). (2001). Zukunft Schiene II: Ökologisches Potenzial des Schienengüterverkehrs am Beispiel der Region Zugersee, Fallstudie 2000. [Ecological potential of rail freight transportation in the region "Zugersee"]. Zürich: Rüegger.

 

Scholz, R. W., Mieg, H. A., Stünzi, J., & Bösch, S. (Hrsg.). (1998). Region Klettgau: Verantwortungsvoller Umgang mit Boden, Fallstudie 1997 [Klettgau region - responsible use of soils]. Zürich: Rüegger.

 

Scholz, R. W., Bösch, S., Mieg, H. A., & Stünzi, J. (Hrsg.). (1997). Zentrum Zürich Nord, Stadt im Aufbruch: Bausteine für eine nachhaltige Stadtentwicklung, Fallstudie 1996 [City center Zurich North, a city on the move: Elements of sustainable urban development]. Zürich: Verlag der Fachvereine.

 

Scholz, R. W., Bösch, S., Mieg, H. A., & Stünzi, J. (Hrsg.). (1996). Industrieareal Sulzer-Escher Wyss, Umwelt und Bauen: Wertschöpfung durch Umnutzung, Fallstudie 1995 [Industrial area Sulzer-Escher Wyss, Added value to the environment through re-use in construction]. Zürich: Verlag der Fachvereine.

 

Scholz, R. W., Koller, T., Mieg, H. A., & Schmidlin, C. (Hrsg.). (1995). Perspektive Grosses Moos: Wege zu einer nachhaltigen Landwirtschaft, Fallstudie 1994 [Paths towards a sustainable agriculture in the region "Grosses Moos"]. Zürich: Verlag der Fachvereine.

 

Mieg, H. A. (1994). Verantwortung: Moralische Motivation und die Bewältigung sozialer Komplexität [Responsibility: Moral motivation and mastering social complexity]. Opladen: Westdeutscher Verlag.

 

Mieg, H. A. (1993). Computers as experts? On the non-existence of expert systems. Frankfurt/New York: Peter Lang.

 

 

Refereed Articles, Reviewed Book Chapters

 

Grafe, F., & Mieg, H. A. (2021). Precaution and innovation in the context of wastewater regulation: An examination of financial innovation under UWWTD disputes in London and Milan. Sustainability, 13(16), 9130. DOI: 10.3390/su13169130

 

Mieg, H. A., & Oevermann, H. (2021). Architects in Europe: Models of professionalization and potential implications for the planning profession. disp - The Planning Review, DOI: 10.1080/02513625.2021.1945817

 

Oevermann, H., & Mieg, H. A., & (2021). Urban development planning and world cultural heritage: Two perspectives of planning practice dealing with industrial heritage. Planning Practice & Research (CPPR), 36(4), 430-441. DOI: 10.1080/02513625.2021.1945817

 

Mieg, H. A., Oevermann, H., & Noll, H.-P. (2020). To conserve and innovate at the same time? Good management of European UNESCO industrial World Heritage sites in the context of urban and regional planning. disp - The Planning Review, DOI: 10.1080/02513625.2020.1851903

 

 

Mieg, H. A. (2020). Volatility as a transmitter of systemic risk: Is there a structural risk in finance? Risk Analysis. DOI: 10.1111/risa.13564

 

Werg, J. L, Grothmann, T., Spies, M., & Mieg, H. A. (2020). Factors for self-protective behavior against extreme weather events in the Philippines. Sustainability, 12. # DOI: 10.3390/su12156010

 

Grafe, F., & Mieg, H. A. (2019). Connecting financialization and urbanization: the changing financial ecology of urban infrastructure in the UK. Regional Studies, Regional Science, 6(1), 496-511. DOI: 10.1080/21681376.2019.1668291

 

Mieg, H. A. (2019). Forms of research within strategies for implementing undergraduate research. ZFHE, 14(1), 79-94.

 

Mieg, H. A. (2018). Professionalisierung [Professionalization]. In F. Rauner & P. Grollmann (Hrsg.), Handbuch der Berufsbildungsforschung (3. Aufl., S. 452-462). Bielefeld: Bertelsmann.

 

Beyerl, K., Mieg, H. A., & Weber, E. (2018). Comparing perceived effects of climate-related environmental change and adaptation strategies for the Pacific small island states of Tuvalu, Samoa, and Tonga. Island Studies Journal, 13(1), 25-44. DOI: 10.24043/isj.53.

 

Labaeye, A., & Mieg, H. A. (2018). Commoning the city, from digital data to physical space: Evidence from two case studies, Journal of Peer Production, 11 (CITY). Available at: http://​peerproduction.net​/​issues/​issue-​11-​city/​peer-​reviewed-​papers/​commoning-​the-​city-​from-​digital-​data-​to-​physical-​space/​ (Accessed: 11 March 2018)

 

Mieg, H. A., & Evetts, J. (2018). Professionalism, science, and expert roles: A social perspective. In K. A. Ericsson, R. R. Hoffman, A. Kozbelt & A. M. Williams (Eds.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance (2nd ed., pp. 127-148). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

 

Mieg, H.A. (2017). A metaphor for taking into account coupled human–environmental systems. Environment Systems and Decisions. Online-Publication. DOI: 10.1007/s10669-017-9664-3

 

Oevermann, H., & Mieg, H. A. (2017). Transforming industrial heritage and professional practice. The dual role of architects: Inner-professional excellence and inter-professional co-operation. The Historic Environment: Policy and Practice, 8(1), 64-79, DOI: 10.1080/17567505.2017.1291595

 

Mieg, H.A. (2016). Akademische Freiheit an Fachhochschulen: begrenzt und befördert durch Berufsorientierung. Die Hochschule, (2), 54-67.

 

Oevermann, H., & Mieg, H. A. (2016). Nutzbarmachung historischer Industrieareale für die Stadtentwicklung: Erhaltungsbegriffe und Fallbeispiele in der Praxis [Utilization of industrial heritage sites in urban development processes: Conservation terminology, concepts and case studies in practice]. disp - The Planning Review, 52(1), 31-41.

 

Oevermann, H., & Mieg, H. A. (2016). Nutzbarmachung historischer Industrieareale für die Stadtentwicklung: Erhaltungsbegriffe und Fallbeispiele in der Praxis [Utilization of industrial heritage sites in urban development processes: Conservation terminology, concepts and case studies in practice]. disp - The Planning Review, 52(1), 31-41.

 

Mieg, H. A. (2015). Social reflection, performed role-conformant and role-discrepant responsibility, and the unity of responsibility: a social psychological perspective. Soziale Systeme, 19(2), 259-281.

 

Mieg, H. A. (2014). The organisational embedding of expertise: Centres of excellence. Talent Development and Excellence, 6(1), 71-93.

 

Mieg, H. A., Bauer, J., & Bedenk, S. (2013). Being moved by moving images: The influence of filmmaking on sustainable consumption patterns, Gaia, 22(3), 187–194.

 

Mieg, H. A., de Sombre, S., & Naef, M. A. (2013). How formality works: The case of environmental professionals. Professions & Professionalism, 3(1). Online-Publication: http://dx.doi.org/10.7577/pp.564.

 

Hansmann, R., Mieg, H. A., & Frischknecht, P. (2012). Principal sustainability components: empirical analysis of synergies between the three pillars of sustainability. International Journal of Sustainable Development & World Ecology. 19 (5), 451-459. DOI: 10.1080/13504509.2012.696220

 

Mieg, H. A., Bedenk, S., Braun, A., & Neyer, F. J. (2012). How emotional stability and openness to experience support invention: A study with German independent inventors. Creativity Research Journal, 24(2–3), 200–207. DOI: 10.1080/10400419.2012.677341

 

Mieg, H. A. (2012). Sustainability and innovation in urban development: Concept and case. Sustainable Development, 20, 251–263. DOI: 10.1002/sd.471

 

Mieg, H. A., Hansmann, R., & Frischknecht, P. M. (2012). National sustainability outreach assessment based on human and social capital: The case of Environmental Sciences in Switzerland. Sustainability, 4(1), 17-41. DOI:10.3390/su4010017

 

Wonneberger, E. T., & Mieg, H. A. (2011). Trust in money: Hard, soft and idealistic factors in Euro, Gold and German community currencies. Journal of Sustainable Finance and Investment, 1(3-4), 230-240. DOI:10.1080/20430795.2012.655891

 

Mieg, H. A. (2010). Focused cognition: Information integration and complex problem solving by top inventors. In K. L. Mosier & U. M. Fischer (Eds.). Informed by knowledge: Expert performance in complex situations (pp. 41-54). London: Taylor & Francis.

 

Mieg, H. A. (2010). Professionalisierung von Umweltexpertise [Professionalization of environmental expertise]. In V. Linneweber & E. D. Lantermann (Hrsg.). Umweltpsychologie 2 (Enzyklopädie der Psychologie C IX 2, S. 855-881). Göttingen: Hogrefe.

 

Hansmann, R., Mieg, H. A., & Frischknecht, P. (2010). Qualifications for contributing to sustainable development: A survey of Environmental Sciences graduates. Gaia, 19 (4), 278 - 286.

 

Seifert, M., Mieg, H. A., & Köhler, H. (2010). Stadt und Universität in Deutschland: Was können wir von einer empirischen Überprüfung der Mayrschen Lagetypen für die aktuelle Diskussion um Wissensgesellschaft lernen? [City and University in Germany: What does an empirical study on Mayr's locational typology of universities bring to the current discussion on the knowledge-based society]. Geographische Zeitschrift, 98(3), 175-190.

 

Walter, A. I., Mieg, H. A., & Scholz, R. W. (2010). Landnutzung, Landschaft, Planung des Ländlichen Raums [Land use, landscape, planning for rural areas]. In V. Linneweber & E. D. Lantermann (Hrsg.). Umweltpsychologie 2 (Enzyklopädie der Psychologie C IX 2, S. 295-317). Göttingen: Hogrefe.

 

Wolf, K., & Mieg, H. A. (2010). Cognitive determinants of the success of inventors: Complex problem solving and deliberate use of divergent and convergent thinking. European Journal of Cognitive Psychology, 22(3), 443-462.

 

Mieg, H. A. (2009). Two factors of expertise? Excellence and professionalism of environmental experts. High Ability Studies, 20(1), 91-115. DOI: 10.1080/13598130902860432.

 

Mieg, H. A. (2009). Kompetenz [Competence]. In B. Lange, A. Kalandides, B. Stöber & I. Wellmann (Hrsg.), Governance der Kreativwirtschaft (S. 155-167). Bielefeld: Transcript.

 

Braun, A., Mieg, H. A., & Neyer, F. J. (2009). Sind Erfinder anders als es die Kreativitätsforschung erwarten lässt? [Do inventors differ from how psychological research perceives them?] Wirtschaftspsychologie, 11(1), 69-79.

 

Girod, B. V. S., Wiek, A., Mieg, H. A., & Hulme, H. (2009). The evolution of the IPCC’s emission scenarios. Environmental Science and Policy, 12, 103–118.

 

Hansmann, R., Crott, H. W., Mieg, H. A., & Scholz, R. W. (2009). Improving group processes in Transdisciplinary Case Studies for sustainability learning. International Journal of Sustainability in Higher Education, 10(1), 33-42.

 

Mieg, H. A. (2008). Professionalisation. In F. Rauner & R. Maclean (Eds.), Handbook of technical and vocational education research (pp. 502-508). Dordrecht: Springer.

 

Girod, B. V. S., & Mieg, H. A. (2008). Das Verschwinden der Intervention: Wissenschaftliche und politische Gründe für die Veränderung der IPCC-Emissionsszenarien [Scientific and political reasons for changes in the IPCC scenarios series]. GAIA, 17(3), 302–311.

 

Lange, B., Kalandides, A., Stöber, B., & Mieg, H. A. (2008). Berlin's creative industries: Governing creativity? Industry and Innovation, 15(5), 531–548.

 

Lange, B., & Mieg, H. A. (2008). Professionalisierungswege und Konstituierungen von "Märkten" in den Creative Industries [Professionalization paths and the constitution of markets of creative industries]. Geographische Zeitschrift, 94(4), 225–242.

 

Mieg, H. A. (2008). Das "zu große" Mannheimer Schloss: Eine stadtpsychologische Betrachtung [The "too big" Mannheim Castle: An urban psychological view]. Die alte Stadt, 35(1), 21-36.

 

Mieg, H. A. (2008). Professionalization and professional identities of environmental experts: The Case of Switzerland. Journal of Integrative Environmental Sciences, 5(1), 41-51. DOI: 10.1080/15693430701859653

 

Mieg, H. A., Endlicher, W., & Köhler, H. (2008). Four types of knowledge integration management in interdisciplinary research on cities and the environment. Cities and the Environment. URL: http://escholarship.bc.edu/cate/vol1/iss1/6/ (online-publication).

 

Schröder, T., & Mieg, H. A. (2008). The impact of perceived justice on contingent value judgments. Journal of Applied Social Psychology, 38(1), 135-158.

 

Evetts, J., Mieg, H. A., & Felt, U. (2006). Professionalization, scientific expertise, and elitism: a sociological perspective. In K. A. Ericsson, N. Charness, P. Feltovich & R. R. Hoffman (Eds.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance (pp. 105-123). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

 

Mieg, H. A. (2006). System experts and decision making experts in transdisciplinary projects. International Journal of Sustainability in Higher Education, 7(3), 341-351.

 

Mieg, H. A. (2006). Social and sociological factors in the development of expertise. In K. A. Ericsson, N. Charness, P. Feltovich & R. R. Hoffman (Eds.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance (pp. 743-760). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

 

Mieg, H. A. (2005). Die Form der Zeit: Elemente einer Wirtschaftspsychologie der Zeit [The economic psychology of time]. Wirtschaftspsychologie, 7(3), 5-21.

 

Mieg, H. A. (2005). Professionalisierung [Professionalization]. In F. Rauner (Hrsg.), Handbuch der Berufsbildungsforschung (S. 342-349). Bielefeld: Bertelsmann.

 

Mieg, H. A., & Brunner, B. (2004). Experteninterviews: Reflexionen zur Methodologie und Erhebungstechnik [Expert interviews: Methodological reflections]. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie / Swiss Journal of Sociology, 30(2), 199-222.

 

Mieg, H. A. (2004). The precarious role of scenarios in global environmental politics: Political options versus scientific projections. In F. Biermann, S. Campe & K. Jacob (Eds.), Knowledge for the Sustainability Transition: The Challenge for Social Science (Proceedings of the 2002 Berlin Conference on the Human Dimensions of Global Environmental Change). Global Governance Project: Amsterdam, Potsdam, Berlin, Oldenburg. [http://www.glogov.org/upload/public%20files/pdf/publications/bc%20proceedings/bc2002/bc_2002_ch07_mieg.pdf]

 

Hansmann, R., Mieg, H. A., Scholz, R. W., & Crott, H. W. (2003). Shifting students' to experts' complex systems knowledge: Effects of bootstrapping, group discussion, and case study participation. International Journal of Sustainability in Higher Education. 4, 151-168.

 

Hansmann, R., Scholz, R. W., Crott, H. W., & Mieg, H. A. (2003). Higher education in environmental sciences: The effects of incorporating expert information in group discussions of a transdisciplinary case study. Electronic Journal of Science Education [On-line Journal], Vol. 7(3). Available: http://unr.edu/homepage/crowther/ejse/ejsev7n3.html [PDF, 31 pages]

 

Mieg, H. A. (2003). Interdisziplinarität braucht Organisation! [Interdisciplinary projects require management!] Umweltpsychologie, 7 (2), 32-52.

 

Mieg, H. A. (2003). Professionalisierung als Muster der beruflichen Kompetenzentwicklung bei hochqualifizierten Berufen: Der lange Arm der absolvierten Studienrichtung [Professionalization as a pattern of competence development in highly qualified occupations: The lasting impact of the subjects studied at university]. Wirtschaftspsychologie, 5(1), 59-62.

 

Scholz, R. W., Mieg, H. A., & Weber, O. (2003). Entscheidung [Decision making]. In W. Bierhoff & A. E. Auhagen (Hrsg.), Angewandte Sozialpsychologie (S. 194-219). Weinheim: Beltz.

 

Woschnack, U., & Mieg, H. A. (2003). Fachwissen - Expertise - Schlüssel­qualifikationen: Drei Dimensionen eines integrativen Modells der Qualifikation für professionalisierte Dienstleistungen [Disciplinary knowledge - expertise - key qualifications: Three dimensions of an integrated model of qualification for professionalized services]. ARBEIT, 12, 54-67.

 

Mieg, H. A. (2002). The use of abstract knowledge in professional competition: A study on the Swiss market for professional environmental services. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie / Swiss Journal of Sociology, 28, 27-45.

 

Mieg, H. A., & Woschnack, U. (2002). Die berufliche Identität von Umwelt­dienstleistern: Altes, neues oder ohne Berufsbild? [Professional identities of environmental professionals: New, traditional or without a well-defined professional self concept] ARBEIT, 11, 185-198.

 

Mieg, H. A. (2001). Professionalization and professional activities in the Swiss market for environmental services. In W. Leal Filho (ed.), Environmental careers, environmental employment and environmental training (p. 133-160). Frankfurt/New York: Lang.

 

Mieg, H. A. (2001). Umwelt und Profession [Environment and profession]. Gaia, 10, 182-189.

 

Mieg, H. A. (2001). Verantwortungsethik [Responsibility ethics]. In J. Ritter, K. Gründer & G. Gabriel (Hrsg.), Historisches Wörterbuch der Philosophie [Historical Handbook of Philosophy] (Bd. 11, S. 575-576). Basel: Schwabe.

 

Mieg, H. A., & Scholz, R. W. (2001). Projektgruppen im Bereich öffentlicher Planung: Hochschulgestützte Projekte zur Stadt- und Regionalentwicklung in der Schweiz [Project groups in public planning: University-based projects for urban and regional development]. In R. Fisch, D. Beck & B. Englich (Hrsg.), Projektgruppen in Organisationen (S. 185-198). Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie.

 

Mieg, H. A. (2000). University-based projects for local sustainable development: Designing expert roles and collective reasoning. International Journal of Sustainability in Higher Education, 1, 67-82. [MCB University Press Award for Excellence 2001]

 

Scholz, R. W., Mieg, H. A., & Oswald, J. (2000). Transdisciplinarity in groundwater management: Towards mutual learning of science and society. Water, Air, & Soil Pollution, 123, 477-487.

 

Crott, H. W., Grotzer, T., Hansmann, R., Mieg, H. A., & Scholz, R. W. (1999). Prozeßanalyse von Gruppenentscheidungen zu Aspekten ökologischer Stadtplanung [Process analysis of group decisions with respect to elements of ecological urban planning]. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 30, 77-91.

 

Mieg, H. A., Niederer, M., Loosli, M., & Alder, K. (1998). Change Management. DIE BANK, (4), 230-231.

 

Scholz, R. W., Mieg, H. A., Stauffacher, M., & Weber, O. (1998). Sozio-psychologische Determinanten nachhaltigen Handelns [Socio-psychological determinants of sustainable action]. DISP, 34(133), 14-21.

 

Mieg, H. A., Zobrist, D., Frischknecht, P., & Scholz, R. W. (1997). Umweltwahrnehmung von Landwirten [Environmental perception by farmers]. Zeitschrift für Agrarwirtschaft und Agrarsoziologie. (1), 81-104.

 

Scholz, R. W., Flückiger, B., Schwarzenbach, R. C., Stauffacher, M., Mieg, H. A., & Neuenschwander, M. (1997). Environmental problem-solving ability: Profiles in application documents of research assistants. The Journal of Environmental Education, 28(4), 37-44.

 

Scholz, R. W., Mieg, H. A., & Weber, O. (1997). Mastering the complexity of environmental problem solving by case study approach, Psychologische Beiträge, 39, 169-186.

 

Mieg, H. A., Scholz, R. W., & Stünzi, J. (1996). Das Prinzip der modularen Integration: Neue Wege von Führung und Wissensintegration im Management von Umweltprojekten [The principle of modular integration: New approaches to leadership and knowledge integration in the management of environmental projects]. Organisationsentwicklung, 15(2), 4-15.

 

Mieg, H. A. (1994). Verantwortung als Leistung [Responsibility as social performance]. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 25, 208-216.

 

Mieg, H. A., & Scholz, R. W. (1993). Zur psychologischen Evaluation von (diagnostischen) "Expertensystemen" [On the evaluation of "diagnostic" expert systems]. Praxis der Informationsverarbeitung und Kommunikation, 16, 218-224.

 

 

Book Chapters, Proceedings, Reviews etc.

 

Mieg, H. A. (2021). Die Schließung des Feldes wissenschaftlicher Tätigkeit: Wissenschaft als Profession. In H. A. Mieg, C. Schnell & R. E. Zimmermann (Hrsg.), Wissenschaft als Beruf: Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2020 (S. 163-177). Berlin: wvb Wissenschaftlicher Verlag Berlin.

 

Deicke, W., & Mieg, H. A. (2020). Undergraduate research in German higher education: Tradition, policy, and innovation. In N. Hensel & P. Blessinger (Eds.). International perspectives on undergraduate research: Policy and practice (pp. 219-235). London: Palgrave Macmillan.

 

Mieg, H. A. (2020). Eine Systematik der Forschungsformen und ihre Eignung für Forschendes Lernen. In C. Wulf, S. Haberstroh & M. Petersen (Hrsg.). Forschendes Lernen: Theorie, Empirie, Praxis (S. 21-34). Wiesbaden: Springer VS.

 

Mieg, H. A. (2020). Die Frage der Wissenschaftsverantwortung hat sich mit der Professionalisierung von Wissenschaft gewandelt. In H. A. Mieg, L. Lenk & H. Parthey (Hrsg.), Wissenschaftsverantwortung: Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2019 (S. 11-44). Berlin: wvb Wissenschaftlicher Verlag Berlin.

 

Mieg, H. A. (2020/2017). Forschendes Lernen - eine erste Bilanz. JOSHA Journal of Science, Humanities and Arts, 7(1). DOI: 10.17160/josha.7.2.640. Open access. (ursprüngliche Langfassung der Einleitung von Mieg & Lehmann, 2017).

 

Mieg, H. A., & Tremp, P. (Hrsg.). (2020). Forschendes Lernen im Spannungsfeld von Wissenschaftsorientierung und Berufsbezug (Editorial). ZfHE (Special Issue), 15(2), 9-16

 

Mieg, H. A., Wolf, K., Hoffmann, C., & Bedenk, S. (2020/2010). A two-path process model of invention: Conclusions from six years of research with independent inventors. JOSHA Journal of Science, Humanities and Arts, 7(1). DOI: 10.17160/josha.7.1.629. Open access.

 

Beyerl, K., Mieg, H. A., & Weber, E. (2019). Comparing perceptions of climate-related environmental changes for Tuvalu, Samoa, and Tonga. In C. Klöck & M. Fink (Eds.), Dealing with climate change on small islands: Towards effective and sustainable adaptation? (pp. 143-173). Göttingen: Göttingen University Press.

 

Oevermann, H., Plikat, L., & Mieg H. A. (2019). Industriedenkmalpflege und Stadtentwicklung: Gute Praxis auf Zollverein. Forum Geschichtskultur Ruhr, 1/2019, S. 51-52.

 

Mieg, H. A. (2018). Professionalisierung - eine konzeptionelle Wiederbelebung. In H. A. Mieg, Professionalisierung: Essays zu Expertentum, Verberuflichung und professionellem Handeln (Einleitung, S. 11-36). Potsdam: Verlag der Fachhochschule Potsdam.

 

Bedenk, S., & Mieg, H. A. (2018). Failure in innovation decision making. In S. Kunert (Hrsg.), Strategies in failure management (pp. 95-106). Cham: Springer.

 

Mieg, H. A., & Dinter, J. (2017). Forschen im Forschenden Lernen: Der Einfluss von Forschungsform, Erkenntnisinteresse und Praxiskooperation. In H. Laitko, H. A. Mieg & H. Parthey (Hrsg.), Forschendes Lernen: Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2016 (S. 29-50). Berlin: wvb Wissenschaftlicher Verlag Berlin.

 

Mieg, H. A. (2017), Einleitung: Forschendes Lernen – erste Bilanz. In H. A. Mieg & J. Lehmann, J. (Hrsg.), Forschendes Lernen: Wie die Lehre in Universität und Fachhochschule erneuert werden kann (S. 15-31). Frankfurt/Main: Campus.

 

Prytula, M., Schröder, T. & Mieg, H. A. (2017). Inter- und Transdisziplinarität. In H. A. Mieg & J. Lehmann, J. (Hrsg.), Forschendes Lernen: Wie die Lehre in Universität und Fachhochschule erneuert werden kann (S. 138-147). Frankfurt/Main: Campus.

 

Bedenk, S., & Mieg, H. A. (2016). Scheitern bei strategischen Entscheidungen. In S. Kunert (Hrsg.), Failure Management: Ursachen und Folgen des Scheiterns (S. 39-52). Berlin: Springer.

 

Mieg, H. A. (2016). Profession: Begriff, Merkmale, gesellschaftliche Bedeutung. In M. Dick, W. Marotzk & H. A. Mieg, (Hrsg.), Handbuch Professionsentwicklung (S. 27-40). Bad Heilbrunn: Klinkhardt / UTB.

 

Mieg, H. A. (2016). Wer oder was ist ein Experte? Wie Expertise entsteht, gemacht und gemessen wird [Experts and expertise]. In R. Pfizenmaier et al. (Hrsg.), Auf dem Markt der Experten: Zwischen Überforderung und Vielfalt (S.24-38). Frankfurt a.M.: Edition Büchergilde.

 

Wehner, T., Güntert, S. T., Neufeind, M., & Mieg, H. A. (2015). Freigemeinnützige Tätigkeit: Freiwilligenarbeit als Forschungs- und Gestaltungsfeld der Arbeits- und Organsiationspsychologie. In T. Wehner & S. T. Güntert (Hrsg.), Psychologie der Freiwilligenarbeit (S. 3-22). Heidelberg: Springer.

 

Oevermann, H., & Mieg, H.A. (2015). Exploring urban transformation: Synchronic discourse analysis in the field of heritage conservation and urban development. Journal of Urban Regeneration and Renewal, 9(1), 54-64.

 

Oevermann, H. & Mieg, H. A. (2015). Zollverein and Sulzer: The tangible and the intangible dimensions of industrial heritage sites. In J. Czieroka, K. Oerters & N. Thorade (Eds.), Regions, industries and heritage (pp. 262-281). Basingstoke: Palgrave Macmillan.

 

Mieg, H. A., & Frischknecht, P. M. (2014). Multidisziplinär, antidisziplinär, disziplinär? Die Geschichte der Umweltnaturwissenschaften an der ETH Zürich [History of Environmental Sciences at ETH Zurich]. In B. Engler (Hrsg.), Disziplin/Discipline (S. 135-169). Fribourg, CH: Fribourg Academic Press.

 

Mieg, H. A. (2014) "Zurückgewiesen!": Über Peer Reviews, oder: Das aufschlussreiche Scheitern eines wissenschaftsreflexiven Projekts In: Clases, C; Dick, M., Manser, T. & Vollmer, A. (Hrsg.), Grenzgänge der Arbeitsforschung: Eine Festschrift für Theo Wehner (S. 320-328). Lengerich: Pabst.

 

Oevermann, H., & Mieg, H. A. (2014). Studying transformations of industrial heritage sites: Synchronic Discourse Analysis of heritage conservation, urban development, and architectural production. In H. Oevermann & H. A. Mieg (Eds.), Industrial heritage sites in transformation: Clash of discourses (pp.12-25). London: Routledge.

 

Bauer, J. S., & Mieg, H. A. (2013). Förderung nachhaltigen Konsums durch eine pädagogische Medienintervention. In G. Michelsen & D. Fischer (Hrsg), Nachhaltig konsumieren lernen. Ergebnisse aus dem Projekt BINK („Bildungsinstitutionen und nachhaltiger Konsum“) (S. 215-227). Bad Homburg: VAS Verlag für Akademische Schriften.

 

Jain, J., Grafe, F.-J., & Mieg, H. A. (2013). Mumbai, the megacity and the global city: A view of the spatial dimension of urban resilience. In H. A. Mieg & K. Töpfer (Eds.), Institutional and social innovation for sustainable urban development (pp. 193-213). London: Earthscan.

 

Mieg, H. A. (2013). BINK als Bildungsinnovation aus Sicht der Innovationsforschung. In G. Michelsen & D. Fischer (Hrsg), Nachhaltig konsumieren lernen. Ergebnisse aus dem Projekt BINK („Bildungsinstitutionen und nachhaltiger Konsum“) (S. 231-241). Bad Homburg: VAS Verlag für Akademische Schriften.

 

Mieg, H. A. (2013). Einleitung. Perspektiven der Stadtforschung. In H. A. Mieg & C. Heyl (Hrsg.), Stadt: Ein interdisziplinäres Handbuch (S. 1-14). Stuttgart: J.B. Metzler.

 

Mieg, H. A. (2012). Inextricably coupled. Review of "Environmental literacy in science and society" by Roland W. Scholz. Science, 336, 298. DOI: 10.1126/science.1221798.

 

Mieg, H. A. (2012). Labore der Moderne - Schaltstellen der Globalisierung: Was Metropolen ausmacht [Laboratoires of modernity - corridors of global power: Characteristics of metropolises]. In M. Althaus, G. Göhler, C. Schmalz-Jacobsen & C. Walther (Hrsg.), Medien, Macht und Metropolen (Edition OSI-Club, S. 13-28). Frankfurt. Peter Lang.

 

Mieg, H. A., & Grafe, F.-J. (2012). City development under the constraints of complexity and urban governance: A case study on the application of systems modelling and “syntegration” to the city of Fürth. Journal of Urban Regeneration and Renewal, 6 (1), 91-100.

 

Mieg, H. A. (2012). Metropolen: Begriff und Wandel. In J. Oberste (Hrsg.), Metropolität in der Vormoderne (S. 11-33). Regensburg: Schnell + Steiner.

 

Oevermann, H., & Mieg, H. A. (2012). Städtische Transformationen erforschen: Die Diskursanalyse im Bereich Denkmalschutz und Stadtentwicklung. Forum Stadt, 39(3), 316-325.

 

Mieg, H. A. (2012). Inextricably coupled. Review of "Environmental literacy in science and society" by Roland W. Scholz. Science, 336, 298.

 

Mieg, H. A. (2011). From L. Wirth to E. Wirth: Integrating effects of the organizational division of labour into the study of urban life. In W. Endlicher et al. (Eds.), Perspectives of urban ecology (pp. 297-304). Berlin: Springer.

 

Mieg, H. A. (2011). La dynamique du marché des services environnementaux: le cas de la Suisse [The dynamoics of the environmental market: The case of Switzerland]. En F. Bost & S. Daviet (editeurs), Entreprises et environnement: quels enjeux pour le développement durable? (p. 255-269). Paris: Presses Universitaires des Paris Ouest.

 

Mieg, H. A. (2011). Simmel - Milgram - Sassen: Metropolen als Orte der Zivilisationsproduktion [Simmel - Milgram -Sassen: Metropolises as places of the production of civilization]. In H. A. Mieg, A. O. Sundsboe & M.  Bieniok, M. (Hrsg.), Georg Simmel und die aktuelle Stadtforschung. (S. 41-52). Wiesbaden: VS-Verlag.

 

Mieg, H. A. (2011). Wie evaluiert man die gesellschaftliche Institutionalisierungs-Wirkung eines neuen Studienganges? Das Beispiel der Umweltnaturwissenschaften an der ETH Zürich [How to evaluate the effects of institutionalization of a new university studies pogram? The case of environmental sciences at ETH Zurich]. In K. Fischer, H. Laitko & H. Parthey (Hrsg.), Interdisziplinarität und Institutionalisierung der Wissenschaft: Wissenschaftsforschung Jahrbuch 2010 (S. 59-76). Berlin: Wissenschaftlicher Verlag Berlin.

 

Wehner, T., &, Mieg, H. A. (2011). Freiwilligenarbeit ist Tätigsein, nicht nur Hilfeverhalten [Volunteering is work, not simply prosocial behavior]. Supervision, (4), S. 24-27.

 

Brunner, S. H., Frischknecht, P., Hansmann, R., & Mieg, H. A. (2010). Environmental Sciences education under the microscope: Do graduates promote a societal change towards sustainability? Swiss Federal Institute of Technology Zurich: Department of Environmental Sciences. [www.env.ethz.ch/docs/survey/2010spec_EnvSci_underthemicroscope.pdf]

 

Mieg, H. A. (2010). Metropolen [Metropolises]. In D. Henckel, K. von Kuczkowski, P. Lau, E. Pahl-Weber, F. Stellmacher (Hrsg.), Planen - Bauen - Umwelt : Ein Handbuch (S. 322-325). Wiesbaden: VS-Verlag.

 

Mieg, H. A. (2010). Professionalisierung: eine dreifache Autonomieregulation [Professionalization: a threefold regulation of autonomy]. In K. von Schlieffen (Hrsg.), Professionalisierung und Mediation (S. 15-26). München: C.H. Beck.

 

Mieg, H. A., & Mackrodt, U. (2010). Science and technology park management: From business integration to technology and urbanity. In R. Holländer, C. Wu & N. Duan (Eds.). Sustainable Development of Industrial Parks (pp. 162-174). Berlin: Logos.

 

Wolf, K., & Mieg, H. A. (2008). A review on psychological research on inventors. International Journal of Psychology, 43 (3-4), 415.

 

Mieg, H. A., Gentile, G.-C., & Wehner, T. (2008). Frei-gemeinnütziges Engagement von Unternehmen: "Soziale Handlungs­orientierungen", Verantwortung und Unternehmensautonomie [Volunteering in companies: social orientation, responsibility, and the company's autonomy]. In A. G. Scherer & M. Patzer (Hrsg.), Betriebswirtschaftslehre und Unternehmensethik (S. 257-275). Wiesbaden: Gabler.

 

Mieg, H. A., & Mieg-Debik, A. (2008). Konversion: Vom Planen zum Lesen der Städte [Urban Revitalization: From Planning to reading a city]. In Europa eine Seele geben (Hrsg.), Städte und Regionen: Ihre kulturelle Verantwortung für Europa - Ein Leitfaden. Berlin.

 

Arnold, F., Mieg, H. A., & Hoffmann, C. (2007). Successful innovation and invention of water treatment technologies using Technology Mediation. Centre de Recherche et des Technologies des Eaux (CERTE) (Ed.), Conference Proceedings of the MEDA WATER International Conference on Sustainable Water Management (ZERO-M), S. 29-32. Tunis: CERTE.

 

Endlicher, W., Langner, M., Hesse, M., Mieg, H. A., Hostert, P., Kowarik, I., Kulke. E., Nützmann, G., Schulz. M., van der Meer, E. and Wessolek, G. (2007). Urban ecology - definitions and concepts. In M. Langner, & W. Endlicher (Eds.), Shrinking cities: Effects on urban ecology and challenges for urban development (pp. 1-15). Frankfurt: Peter Lang.

 

Mieg, H. A. (2007). Expertisierung vs. Professionalisierung: Relative und andere Experten aus Sicht der psychologischen Expertiseforschung [Expertification vs. professionalization: Relative and further experts from the point of view of the psychology of expertise]. In K.-S. Rehberg (Hrsg.), Die Natur der Gesellschaft (Verhandlungsband des 33. DGS-Kongresses, CD-ROM). Frankfurt: Campus.

 

Mieg, H. A. (2007). Experts in context: Understanding the effects of outsourcing expertise. Proceedings of the 8th International Conference on Naturalistic Decision Making NDM8, Jun 3-6 (CD-ROM; URL: http://bss.sfsu.edu/kmosier/ndm8.htm). Pacific Grove, CA.

 

Mieg, H. A. (2007). Umweltwissenschaft muss sich "disziplinieren" [Environmental Science as a discipiline]. In S. Stoll-Kleemann & C. Pohl (Hrsg.), Evaluation inter- und transdisziplinärer Forschung (S. 49-57). München: Oekom.

 

Mieg, H. A. (2007). Zeit, Attribution und Koordination an den Finanzmärkten [Time, attribution, and coordination of financial markets]. In A. Langenohl & K. Schmidt-Beck (Eds.), Die Markt-Zeit der Finanzwirtschaft (S. 219-238). Marburg: Metropolis.

 

Mieg, H. A., & de Sombre, S. (2007). The knowledge base of professional work. In M. Chaponnière, Y. Flückiger, B. Hotz-Hart, F. Osterwalder, G. Sheldon & K. Weber (Hrsg.), Bildung und Beschäftigung, Band 2 (S. 407-425). Zürich: Rüegger.

 

Mieg, H. A., & Hoffmann, C. (2006). Einführung in das Schwerpunktthema "Stadtpsychologie" [Introduction to the issue of urban psychology]. Umweltpsychologie, 10(2), 3-9.

 

Wehner, T., Mieg, H. A., & Güntert, S. T. (2006). Frei-gemeinnützige Arbeit – Einschätzungen und Befunde aus arbeits- und organisationspsychologischer Sicht [Volunteering from the perspective of occupational psychology]. In S. Mühlpfordt & P. Richter (Hrsg.), Ehrenamt und Erwerbsarbeit (S. 19-39). München: Reiner Hampp.

 

de Sombre, S., & Mieg, H. A. (2005). Professionelles Handeln aus der Perspektive einer Kognitiven Professionssoziologie [The cognitive sociology of professions]. In M. Pfadenhauer (Hrsg.), Professionelles Handeln (S. 55-66). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.

 

Mieg, H. A. (2005). Warum wir EINE Umweltwissenschaft brauchen und Interdisziplinarität (nur) eine nützliche Fiktion ist [The reasons for which we need ONE environmental science and interdisciplinarity is (only) a useful fiction]. In Baumgärtner, S., & Becker, C., (Hrsg.), Wissenschaftsphilosophie interdisziplinärer Umweltforschung (S. 73-86). Marburg: Metropolis.

 

Mieg, H. A. (2005). The societal attribution of expertise. Review of "Experts in science and society" edited by E. Kurz-Milcke & G. Gigerenzer. The American Journal of Psychology, 118(2), 311-318.

 

Mieg, H. A., & Wehner, T. (2005). Freiwillige Arbeit [Volunteer work]. In D. Frey, L. v. Rosenstiel & C. Graf Hoyos (Hrsg.), Wirtschaftspsychologie (S. 101-105). Weinheim: PsychologieVerlagsUnion.

 

Mieg, H. A., & de Sombre, S. (2004). Wem vertrauen wir Umweltprobleme an? Gefragt sind Generalisten mit akademisch-abstraktem Wissen (NFP43, Synthesis 17) [Whom do we charge with environmental tasks? The demand for generalists with abstract-academic knowledge]. Bern: Schweizerischer Nationalfonds.

 

Mieg, H. A., & Wehner, T. (2004). Frei-gemeinnützige Arbeit - Professionalisierung [Volunteer work - professionalization]. In W. Bungard, B. Koop & Ch. Liebig (Hrsg.), Psychologie und Wirtschaft leben. Aktuelle Themen der Wirtschaftspsychologie in Forschung und Praxis (S. 457-463). Heidelberg: Hüthig.

 

Mieg, H. A . (2003). Problematik und Probleme der Professionssoziologie [Problems and topics in the sociology of professions]. In H. A. Mieg & M. Pfadenhauer (Hrsg.), Professionelle Leistung - Professional Performance: Positionen der Professionssoziologie (S.11-46). Konstanz: UVK.

 

Mieg, H. A. (2003). The science of professional knowledge & work - bridging sociology and cognition theory. In L. Svensson (Ed.), Conceptual and comparative studies of Continental and Anglo-American professions (Research Report No 129, pp. 43-54). Göteborg University, Department of Sociology.

 

Mieg, H. A. (2003). Umweltwissenschaft ohne Gegenstandsmodell fehlt es an Perspektive [Environmental Science without object models lacks perspective]. Gaia, 12, 249-251.

 

Wehner, T., Mieg, H., & Ostendorp, C. (2003). Corporate volunteering: Concept and empirical results. In H. Strasser, K. Kluth, H. Rausch & H. Bubb (Eds.), Quality of work and product in enterprises of the future - Qualität von Arbeit und Produkt in Unternehmen der Zukunft (pp. 858-861). Stuttgart: Ergonomia.

 

Mieg, H. A. (2002). Professionalisierung - ein Forschungsfeld der Wirtschaftspsychologie [Professionalization - a new field of research in industrial psychology]. In E. H. Witte (Hrsg.). Sozialpsychologie wirtschaftlicher Prozesse (S. 127-146). Lengerich: Pabst.

 

Mieg, H.A. (2002). Rezension zum Buch "Soziologische Beratungsforschung" [Sociological consulting research, review] (Degele et al. 2001). Soziologische Revue, 25, 300-302.

 

Mieg, H. A. (2002). Stadtentwicklung und Stadtplanung [Urban development and urban planning, introduction]. In M. Häberli & N. Schneider, Nachhaltigkeitsvergleich Zürich - Berlin (Einleitung, S. 25-28). Opladen: Leske + Budrich.

 

Mieg, H. A., & Wehner, T. (2002). Frei-gemeinnützige Arbeit: Eine Analyse aus Sicht der Arbeits- und Organisationspsychologie [Volunteer work: An analysis from the of viewpoint of industrial and organizational psychology] (Harburger Beiträge zur Psychologie und Soziologie der Arbeit Nr. 33). Technische Universität Hamburg-Harburg, Arbeitswissenschaft. [http://www.mieg.ethz.ch/docs/MiegWehner2002.pdf]

 

Mieg, H. A. (2001). Der lange Arm der Geschichte: Eine sozialpsychologische Betrachtung [The impact of history: A social psychological view of the Holocaust trauma]. In R. Ludewig-Kedmi, M. V. Spiegel & S. Tyrangiel (Hrsg.), Das Trauma des Holocaust zwischen Psychologie und Geschichte (S. 127-142). Zürich: Chronos.

 

Mieg, H. A. (2001). Vom ziemlichen Unvermögen der Psychologie, das Tun der Experten zu begreifen: Ein Plädoyer für Professionalisierung als psychologische Kategorie und einen interaktionsorientierten Expertenbegriff [On the incapability of psychology to understand the work of experts: A plea for professionalization as a psychological category and the notion of "expertise-in-context"]. In R. K. Silbereisen & M. Reitzle (Hrsg.), Bericht über den 42. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie 2000 (S. 635-648). Lengerich: Pabst.

 

Mieg, H. A. (2000). Gesundheit - Gerechtigkeit – Natur: Brauchen neue Professionen neue gesellschaftliche Zentralwerte? [Health - justice - nature: Do new professions need new values?] In M. Meuser & M. Pfadenhauer (Hrsg.): Im Dienste der Menschheit? Gemeinwohlorientierung als Maxime professionellen Handelns. Universität Dortmund, Lehrstuhl für Allgemeine Soziologie.

 

Mieg, H. A., & Scholz, R. W. (2000). Methoden zur Integration und Diffusion von Wissen: Die ETH-UNS-Falllstudien zur nachhaltigen Entwicklung in der Schweiz [Methods for integrating and transferring knowledge: The ETH UNS Case Studies for sustainable development in Switzerland]. In UNESCO-Verbindungsstelle im Umweltbundesamt (Hrsg.), Strategien der Popularisierung des Leitbilds "Nachhaltige Entwicklung" aus sozialwissenschaf­tlicher Perspektive (Band II, S. 197-205). Berlin: Umweltbundesamt.

 

Scholz, R. W., Stünzi, J., Mieg, H. A., & Bösch, S. (2000). Methods for Interface Management: Interdisciplinary ETH-UNS case studies for sustainability. In M. O Suilleabhain, W. A. Stuhler & D. J. DeTombe (Eds.), Sustainable development: The role of the universities (S. 23-32). München: Hampp.

 

Mieg, H. A. (1999). Wissensmanagement durch Professionen [Knowledge management by professions]. In H. Hansen, B. Sigrist, H. Goorhuis & H. Landoldt (Hrsg.), Bildung und Arbeit: Das Ende einer Differenz? (S. 257-266). Aarau: Sauerländer.

 

Mieg, H. A. (1999). Konkurrenz in und zwischen Berufsgruppen [Competition in and between occupations]. In G. Krampen, H. Zayer, W. Schönpflug & G. Richardt (Hrsg.), Beiträge zur Angewandten Psychologie: 5. Deutscher Psychologentag (S. 10-13). Bonn: Deutscher Psychologen Verlag.

 

Mieg, H. A. (1998). Der Psychologe als Philosoph und Unternehmensberater [The psychologist as a philosopher and business consultant, review] . Rezension zu „Ethik in Organisationen“ (hrsg. v. G. Blickle). Zeitschrift für Sozialpsychologie, 29, 270-273.

 

Mieg, H. A. (1998). Professionspolitik ohne Professionen? [Profession politics without professions?] In M. Corsten (Hrsg.), Professionspolitik (S. 35-44). Berlin: Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.

 

Mieg, H. A. (1998). The Swiss market for professional environmental services: A test of Abbott`s (1988) abstraction criteria for professionalization. In A. Brosziewski & C. Maeder (Hrsg.), Organisation und Profession (S. 100-122). Rorschach / St. Gallen: HFS Ostschweiz, Universität St. Gallen (Universitätsdruck).

 

Mieg, H. A. (1997). Epistemologische Probleme eines umfassenden Verständnisses professionellen Handelns [Epistemological problems of an integrated understanding of professional work]. In M. Pfadenhauer (Hrsg.), Explorationen zum Begriff des professionellen Handelns (S. 38-41). Ludwig-Maximilians-Universität München: Soziologisches Seminar.

 

Scholz, R. W., Bösch, S., Mieg, H. A., & Stünzi, J. (1997). UNS-Case Studies: A new type of environmental project, integrating training, research and application. In R. Kaufmann-Hayoz, R. Defila, & M. Flury (Hrsg.), Umweltbildung in der Schule und Hochschule (pp. 170-176). Bern: IKAÖ.

 

Mieg, H. A. (1996). Managing the interfaces between science, industry, and education. In UNESCO (Ed.), World Congress of Engineering Educators and Industry Leaders (Vol. I, pp. 529-533). Paris: UNESCO.

 

Scholz, R. W., Koller, T., & Mieg, H. A. (1995). Research, education, and knowledge transfer with case studies. In R. Castensson (Ed.), The renewal of environmental education in Europe. Stockholm: Nordplan.

 

Mieg, H. A. (1991). Öffentliche Moral - Illusion, Fiktion und Mythos [Public morale - illusion, fiction, myth]. In G. Roellecke (Hrsg.), Öffentliche Moral (S. 159 - 173). Heidelberg: C.F.Müller.